אוצרת: ד"ר מיכל מור
תאריך: 24.11.2024 – 2.2.2025
מחשבים לא עושים אמנות. למחשב אין סיפור, אין סבל, אין לו את הדלק, החומרים.
אנשים עושים אמנות". מתי מריאנסקי
כשאמנות פוגשת תשוקה, היא מפיקה מאיתנו תגובה רגשית חזקה וזו יכולה להזין מחדש את תפיסת עולמנו לגבי יצירת משמעות, אולי אפילו משמעות חדשה. עבודתו של האמן מתי מריאנסקי שואבת השראה מיצירות וסגנונות שקדמו לה. היא בנוייה מסך החוויות וההקשרים הסובייקטיביים שלו: זיכרונות, סמלים, שפה, הקשרים תרבותיים שמוחנו מעבד דרך רשת עצבית אורגנית המאפשרת פריצות דרך אינטלקטואליות.
יצירתיות היא ריקוד מורכב בין ידע קודם לחזון עתידי. מוחנו, כמחשב ביולוגי מתוחכם, יוצר קשרים חדשים בין רעיונות, ומאפשר לנו לחוות את העולם בדרכים מקוריות ובלתי צפויות. הבינה המלאכותית, בתורה, מציעה לנו כלי חדש לחקור את תהליכי החשיבה האנושיים, להעמיק את הבנתנו של מושג היצירתיות, ולפתוח אפשרויות חדשות לחיבורבין הגוף לנפש.
יצירתו מכונה אמנות גנרטיבית, בה הגדרה של כללים ופרמטרים הניתנים כקודים למחשב הופכים להיות עצמאים ופועלים באופן אוטונומי. התוצאה המתקבלת היא יצירה דינמית, שעשויה להשתנות בכל פעם שהיא מופעלת, או אפילו להתפתח ולהתחלף עם הזמן. המכונה עשויה להפתיע את היוצר להתעלות על ציפיותיו, באמצעות הצעה ופיתוח של רעיונות חדשניים לצורות הבעה מפתיעות. המרכיב הנעלם במכונה הוא המנוע הרגשי של האמן.
מריאנסקי מזמין אותנו למסע אל מעמקי התודעה הקולקטיבית, שם האמנות הדיגיטלית משמשת ככלי לחשיפת תבניות מחשבתיות. עבודותיו הן מעין מראה המשקפת את מורכבות העולם הדיגיטלי ואת השפעותיו על התודעה האנושית. באמצעות אלגוריתמים מתוחכמים, הוא יוצר מבוכים וירטואליים המזמינים אותנו "להתענג על אובדן הדרך, או חוסר הוודאות הניכרים בדרכנו" מה שמכונה בתרבות היפנית ) maiōmai (. גישה פילוסופית המעודדת אותנו להפסיק לחפש תשובות ברורות ולהתחיל להנות מהמסע עצמו, מהחיפוש המתמיד אחר משמעות. במבוך הדיגיטלי, אנו מתמודדים עם אינסוף אפשרויות, ומגלים את הגבולות והפוטנציאל של הדמיון האנושי. התהליך האבולוציוני שנוצר בין האמן למכונה הוא האופן בו הם לומדים זה מזה ומעשירים זה את זה, עד להשגת יצירה המהווה סינתזה ייחודית של יצירתיות אנושית וחישוב ממוחשב.
מתי מריאנסקי, אמן טכנולוג וחוקר בתחום למידת מכונה, מדיה סינתטית ואמנות גנרטיבית. מייסד קהילת ה- AI וניוזלטר עליית המכונות העוסקים ביחסיי הגומלין בין ״ ״
בינה מלאכותית לתרבות. טכנו־אופטימיסט
ממשבר לפריצות דרך בחשיבה
אנחנו נמצאים בתקופה של משבר עמוק, אבל משברים משנים תפקודי מוח באופן מקיף ומשפיעים על אותם אזורים המופעלים בתקופות של יצירה מועצמת, ולכן הם עשויים גם לעודד יציאה מחורבן ליצירה. מחקרים פרה-היסטוריים מלמדים כי לעליה בצפיפותן של חברות בני אדם, המאפשרת פריצת דרך באינטראקציה בין אנשים)חברותא, על פי התרבות היהודית(, נלווית גם האצה במיומנויות גבוהות והתפתחות טכנולוגית. ואכן, הבסיס לפריצות דרך בתחומי הידע והחדשנות טמון בריכוז גבוה של אנשים בעלי הון אנושי גדול, בהתגברות תהליכי יצירתיות ובקידום חדשנות ומהפכים תרבותיים וטכנולוגיים שהשפעתם עשויה גם לאפשר התגברות על משברים.
הפתרונות שמתי מציע לנו קשורים להיבטים האינטלקטואליים של תהליכים כאלה: שפה, צורה, אמונה. עוצמתה של היצירה וכוחה להשפיע עלינו תלויים בכך שנצליח להבין אותה באותן דרכים המעצימות תהליכים עצביים.
האמן אינו מבקש להבין את משמעותה המלאה של היצירה, אלא מצפה להעמקת השפעתה באמצעות תובנה חישובית, שיוצרת בעבורו את התאוריה ובמידה מסוימת מחליפה את העלייה בצפיפות האוכלוסייה המאפשרת פריצות דרך חדשניות. הכוח הטמון בתהליכי החישוב עשוי בדרך זו להאדיר התפתחות תבונית ולאפשר גם פתרון של משברים.
פרופסור חרמונה שורק חוקרת את הבקרה המולקולרית של תגובות המוח והגוף להבדלים בגיל, מין, מצבי לחץ ומחלה תוך מיקוד בתגובות מערכתיות למסרים של השליח העצבי אצטילכולין בנסיבות שונות, ובמיוחד באמצעות שרשרות רנ א קצרות.
קיץ אמיתי
בקיץ של 2001 חזרתי לתל אביב אחרי תקופה שבה גרתי בניו יורק. במזוודה הבאתי איתי מצלמה דיגיטלית. חופשי מעבודה ומהתחייבויות, הסתובבתי בעיר וצילמתי כל דבר תל אביבי שהתגעגעתי אליו - חול הים, גגות עם שמיים כחולים, קירות מתקלפים, חברים וסתם אנשים. השנה, 2024 , נתקלתי במקרה בתיקייה נידחת על הדיסק שלי בערמת הצילומים מאז. הצילומים נראו לי לא נכונים. לא מדוייקים. לא טובים. הרבה דברים שזכרתי בבירור, לא היו שם. אני זוכר שהופתעתי מהכמות של האנטנות ושל כבלי החשמל בכל מקום. אני זוכר בבירור תחושה של התרחשות אפילה מאחורי הקלעים, סוג של עיסקה מתרקמת באין יודע )נחתתי בתל אביב בדיוק ביום בו נפלו התאומים שהשארתי מאחור(. גם הקומפוזיציה והצורה והצבע של האור והצל - הכל בתמונות לא היה נכון. לקחתי על עצמי לצלם שוב, בעזרת בינה מלאכותית, את הזכרונות מאותו הקיץ, אבל הפעם כמו שהם באמת. הצילומים החדשים התחילו גם הם מנופים תמימים - גג על רקע השמיים, חסקה על החוף. אבל מצאתי את עצמי נמשך יותר ויותר לתמונות בהן הזרם התחתי מבשר הרעות מוצא את דרכו לפני השטח, כמו שהיה אז וכמו שחזר עתה.
מדעי הבריחה
האם סוכן, שנבנה למטרת בניית מבוכים בלבד, יכול להשתחרר מהכבלים של טבעו הדטרמיניסטי? ובאופן דומה, האם בני אנוש יכולים להימלט משבילים שנקבעו עבורם מראש ולמרוד בגורל? האם אנחנו פשוט עוקבים אחר תסריט כתוב מראש, נטול רצון חופשי? או שמא נוכל לבחור ולפלס את דרכינו? מדעי הבריחה חוקרת את יחסי הגומלין בין שליטה ושחרור. מחפשת את מקומו של הבלתי צפוי - תקלות מערכת המאפשרות את ניצחון הבחירה על הגורל.
מספר תחילי יחיד קובע את התוצאה מראש. אבל הזרקה של רעש חיצוני ורצון חופשי פרוע עשויה להפוך את היוצרות. מצאתי נחמה באופיו הצפוי של ההיגיון וקוד המחשב, העומד בניגוד למערבולת שבחוץ. תפקידי התחלף מיוצר לאוצר. שורות הקוד מייצגות פוטנציאל דחוס, שברצונו ייפרש למרחב אינסופי של מבני מבוכים אפשריים. בכל פעם שהאלגוריתם יוצר עבורי מבוך ייחודי חדש, הפוטנציאל חסר הגבולות קורס לכלל קנבס יחיד ונותן בידי את הבחירה החופשית.
אברא
אברא )"אברא כדברא", או "אבראכדברא"( מפגישה בין דברי ראשונים לבין בינה מלאכותית, דרך יצירה מחודשת של אותיות הא"ב העברי. באמצעות אלגוריתם אבולוציוני שאומן על מאות גופנים עבריים מודרניים, נוצר כתב חדש בו כל אות מורכבת משלושה קווים בלבד. האילוץ הבלתי-מתפשר, מכריח את המכונה למצוא פתרון יצירתי, ואולי בכך לפלוש לשטח הנחשב אנושי. האותיות החדשות כתבו בחומר קטע מספר יצירה העוסק בכוחן של האותיות ליצור מילים ועולמות. המפגש בין טקסט עתיק העוסק בבריאה דרך צירופי אותיות, לבין אותיות שנולדו מחדש בתהליך דיגיטלי, מעלה שאלות על מהות היצירה והשפה בעידן הטכנולוגי.
העבודה נעשתה במשותף עם ד"ר איל גרוס