תערוכות עבר

חנאן אבו חוסיין

הפנים העירומות שלי

חנאן אבו חוסיין

קרא עוד

אוצרת: מיכל מור

תאריך פתיחה: 2021

ארבעה מצבים הבנויים מבלטה, חֶבֶל, בובה וסיכת בטחון עשויים כמעשה חושב. האמנית מציעה לצופה להישיר מבט אל הביוגרפיה שלה - אל עולמה של אישה ערביה בחברה מסורתית. המילים הצרובות בזכרון מתקבעות בבטון. סיכות בטחון נשזרות זו בזו במלאכה עמלנית משותפת של האמנית ואמה, נשפכות כנהר זורם לרצפה. אחוות בובות תפורות שפתיים מקובצות זו לצד זו, וחבל המשוך בצבע זהב הופך לחבל טבור המאחד בין כל העבודות.  

שפת אם - המפגש בין המילה למצע עליה היא מוטבעת, משוקעת במים, ספק מוטבעת - ספק מתנקה. המילה מופיעה כביטוי ויזואלי קריא ליודעיה. האסתטיקה שובה את העין התוכן נאלם. אסופה של מילים שנערמו לאורך השנים מתבטאת כפרגמנטים של מציאות, כקריעת קרע במארג החיים, המאפשרת להוסיף לו אריח, דהיינו להמשיך לכתוב אותו.

הבלאטה - המילה ערבית "בלאטה" נרדפת לפְּלָטָה, שמשמעותה מישור שטוח. האריח הבודד קוטע את רציפות המשטח ומה שמחבר ביניהם הן המילים. האורנמנטיקה שעל הבלאטות חושפות את סטירות הלחי שבאו מבית. דפוס חייה של האמנית הודפס בדפוס רשת תחת ידיו של גבר בסדנת ההדפס. קליגרפיה ערבית נקייה על טקסטורה קישוטית אדומה, ביוגרפיה של מילים קשות, במעטה של קישוטיות. עבודה כתהליך של תודעה עצמית.

סיכת בטחון - תפקיד סיכת הביטחון הוא לחבק שתי מטרות וליצור לולאה סגורה כך שהקצה החד לא ידקור. זה גם התפקיד שלוקחת על עצמה האמנית אל מול אמה - להדק את החיים, לאחות את הקרעים ולייצר אביזר קישוטי.   

הבובה - חיי האישה כתיאטרון בובות טראגי - בו הפה נסתם, השפה נתפרת ואין מקום למילה או לעינוג. אלם הבובות כמו שתיקה רועמת ניבטת אלינו.

החֶבֶל - ליבת החבל נושאת את כל עומס החבל ומגינה עליו משחיקה - כך גם נשמתה של האמנית הקושרת את רגע הלידה עם רגע האיחוד.  

מתוך היפה והאסתטי מוגש בפני הצופה עולם של כאב. דיוקנה של האמנית בנוי מאוסף מילים ודימויים מינימליסטים אניגמטים, והיא עומדת נכוחה אל מול הצופה בעיניים פקוחות.

התערוכה נעשיתה לרגל העלאת המודעות לרצח נשים בחברה הישראלית. בחסות המרכז למדעי המוח ע"ש אדמונד ולילי ספרא, בי"ס לעבודה סוציאלית ורווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד, דיקנט הסטודנטים והנציבות למניעת הטרדה מינית.

חנאן אבו חוסיין - ילידת אום אל פחם חיה ויוצרת בירושלים.

 

קראו פחות
פוטנציאל -> פעולה

פוטנציאל -> פעולה

סנימטק ירושלים

קרא עוד

אוצרות: מיכל מור, אלונה שני-נרקיס
תאריך פתיחה: 25 פברואר, 2018

מה קורה כשחוקרי מוח נפגשים עם אדריכלים כדי לממש את חזונם לייצר את החלל האולטימטיבי שבו פעילות מחקר שוקקת, המאגדת מדענים מתחומים שונים? הגשמת חלום זה התאפשרה כאשר חוקרים, אדריכלים ותורמים איחדו כוחות בחסות האוניברסיטה כדי להקים בניין יחיד מסוגו בארץ.

בניין סוזן וצ'רלס גודמן למדעי המוח שיפתח בקרוב בקמפוס אדמונד י' ספרא עוצב על ידי הארכיטקט הנודע נורמן פוסטר והמשרד הירושלמי בר, שיפמן-נתן אדריכלים ומשלב בתוכו השפעות צורניות אשר מדמות את המוח האנושי ושואבות ממנו השראה. הסינרגיה בין האדריכל והמדען התקיימה ברבדים שונים. מחד, האדריכלים קיבלו השראה ממושגים ומבנים מתחום המוח ויישמו אותה בעיצוב פנים הבניין והמעטפת שלו. מאידך, היה עליהם לתכנן בניין שישרת את הצרכים הייחודיים של חוקרי המוח, את הקמפוס בעל המסורת הארכיטקטונית, ואת העיר, על מאפייניה המרובים.

נדבך מרכזי בחזונו של המרכז למדעי המוח היה להקים בניין שיעודד את הקשרים הרב-תחומיים בין חוקרים על בסיס יומיומי. במפגש בין האדריכל לחוקר נטמנה האפשרות לתרגם את החזון למימוש פיזי. תרשימים, תצלומי מיקרוסקופ, סריקות דימות ונוסחאות מתמטיות, שנאספו במאה השנים האחרונות, הפכו לכלים ויזואליים בידיהם של האדריכלים ותורגמו לרכיבים קונקרטיים במבנה המודרני.

תודתנו נתונה לאילן מזרחי, גלית שיפמן-נתן וחוקרי מרכז אדמונד ולילי ספרא על עזרתם באיסוף החומרים.

 

קראו פחות
מדעי המוח

מדעי המוח זה לא משחק ילדים

יצירות בהשראת האמן חנוך פיבן

קרא עוד

ברונו שרביט | אביר סולטן | רפאל אבירם | מעבדות ELSC

אוצרות: מיכל מור, אלונה שני-נרקיס
תאריך פתיחה: 12 מרץ, 2017

 

כוחו של המוח טמון בעבודת צוות של קבוצות תאי עצב המרכיבים אותו. כל פעילות חושית, תנועתית ואף קוגניטיבית צומחת מתוך שיתוף פעולה בין תאים רבים באזורים שונים במוח. במרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית נחקר שיתוף פעולה זה מדי יום על-ידי חוקרים מתחומים שונים. לערב אחד חברו חוקרים וסטודנטים לאמן חנוך פיבן, המשתמש בחפצים יום יומיים לאפיון דמויות מוכרות משדות התרבות והפוליטיקה.
חפצים אקראיים הונחו על לוח חלק וצבעוני וקיבלו משמעות מלאת חן והומור. כך יצרו המשתתפים דיוקנאות בהם חבויים מושאי מחקרם באמצעות הֶדְבֵּק ותָצְרִיף של חומרים מן המוכן. אך האקראי אינו מקרי! לחפצים כדוגמת המזרק, העכבר והצ'יפ הצטרפו אובייקטים מחוץ למעבדה, הקורצים ומחדדים את המחשבה יוצרת המחקר.
פיענוח היצירות נעשה בעזרת תמונות מחיי היומיום של המדע, בשילוב טקסטים המתארים מושגים מעולם חקר המוח, שיטות מחקר מתקדמות ונגיעות מעולמם הפנימי של המדענים.
כנסו למוחם היצירתי של החוקרים ולימדו על עבודתם במקום שבו הם יכולים גם להשתעשע. 

מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית בירושלים (ELSC) נוסד בשנת 2009 בסיועה של קרן אדמונד י. ספרא כמרכז אינטרדיסציפלינרי למחקר מדעי המוח. למרכז  סדר יום מחקרי חדש ומהפכני להבנת המוח על תוצריו המורכבים: תנועה, תפיסה, מחשבה, שפה ויצירתיות. חוקרי המרכז בוחנים את המוח מרמת הגן הבודד ועד להתנהגות האנושית תוך שימוש בציוד מדעי מתקדם ובאמצעות גישות מחקר חדשניות: ננו–טכנולוגיות, טלמטריות ואופטוגנטיות. השילוב הייחודי בין חוקרים נסיינים ותאורטיקנים מאפשר הדמיית פעילות מוחית באמצעות מחשבי–על, המשתמשים במודלים מתמטיים ופיזיקליים, ומציגים את המוח כמערכת לומדת המשתנה כל העת.

אודות הגלריה

 

קראו פחות
NanoArt Lab 2016

NanoArt Lab 2016

 כשאמנות וננוטכנולוגיה נפגשים

קרא עוד
פרופ' דניאל מנדלר | שמרית מלול | פרופ' דניאל הריז | ד"ר ג'ניפר גלניס | שרונה פלורסהיים | טל יזרעאל | ליאורה וייז | ד"ר מיטל רכס | מקס אפשטיין | וסיל סריבני | ד"ר עפרה בני | מעין ליבמן-שרון | יערה ניראל

אוצרות: עופר עמרם, לילך אורנשטיין
תאריך פתיחה: 21 דצמבר, 2016 | תאריך סגירה: 21 דצמבר, 2016

במהלך 2015-2016 חקרו במשותף מדענים ואמנים את שדות המחקר ומצאו דרך ושפה אחרת לתרגם את הניסוח המדעי לאמנותי. מפגש חד פעמי ובלתי אמצעי בין הצדדים מביא את התוצרים שתראו כאן היום. "היציאה שלנו כחוקרים אל מחוץ לגבולות הקמפוס ומחוץ לגבולות של עצמנו כחוקרים, הוכיחה עצמה כמוצלחת ביותר. האמנים השפיעו על הדרך שבה אנו רואים את עולמנו ואת מחקרנו וקשר זה פתח דרך לייצר סביבו אומנות של ממש" לדברי פרופ' דני פורת.

המרכז לננו-מדע וננו-טכנולוגיה מספק תשתית ומסגרת רחבה ורב-תחומית המפגישה בין חוקרים ממגוון תחומי מקור ומאחדת אותם בחקר התופעות הייחודיות שמתרחשות בתחום הננומטרי, שבו תכונות החומר משתנות והגבולות הבין-תחומיים המסורתיים מיטשטשים. האמנים שמעו על התכונות הפיסיקליות והכימיות השונות של חומרים ננומטריים, למדו מיישומים כמו: חיישנים זעירים, נשאים לתרופות בתוך הגוף, רכיבים אלקטרוניים ואופטיים. בעקבות שיחות, מפגשים וביקורים במעבדות, יצרו האמנים פרשנות אמנותית לתכנים שנחשפו אליהם. פרויקט ננוארט המגיע לסיומו הפורמלי בערב זה הוא תוצר של שיתוף פעולה בין המרכז לננומדע וננוטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית, לבין עיריית ירושלים וקבוצות מתחומי אמנות הבמה והאמנויות הפלסטיות.

השם ננו מיוונית ננוס פירושו בעברית ננס. מקובל לחשוב שאנו חיים היום בתקופת הננו, מאחר ומילה זו הפכה להיות בשימוש יומיומי ומאחוריה מסתתר עולם מדעי שגולש גם לעולם הלא-מדעי. עולם הננו מקורו ביחידת האורך ננומטר ששווה לאורך המתקבל אם מחלקים את המטר ל-1,000,000,000 חלקים שווים. מובן שגודל כזה אינו נראה לא בעיין וגם לא במיקרוסקופים הרגילים והוא קשה להמחשה. הוא בערך העובי של שערה שנחתכת באופן שווה ל-10,000 חלקים.

עולם הננו מתאר למעשה גופים שלהם גודל של מספר ננומטרים (פחות מ-100 ננומטר) שבאופן מפתיע יש להם תכונות שונות מאשר לאותם החומרים בגדלים גדולים יותר שהם הגופים שאנחנו מסוגלים לראות ולהחזיק. הגופים הננומטרים שיכולים להיות בעלי צורות שונות ומשונות (כדורים, מוטות וכד') מורכבים מעשרות ועד מאות אטומים המוחזקים ביחד על ידי כוחות כימיים. לחומרים ננומטרים תכונות כמו צבע, מסיסות וכד' שנובעים באופן ישיר מגודלם הקטן וכאמור שונים מהתכונות שיש לחומרים זהים שלהם גדלים מאקרוסקופיים. לדוגמא, לחלקיק ננומטרי של זהב יכול להיות צבע אדום או כחול (בהתאם לגודלו) ששונה כמובן מהצבע של זהב שאנחנו מכירים, בגופים הקטנים ביותר שאנחנו מסוגלים לראות.

התכונות הפיסיקליות והכימיות השונות של חומרים ננומטריים הופכים אותם לאטרקטיביים במיוחד בהרבה מאד יישומים כמו: חיישנים זעירים, נשאים לתרופות בתוך הגוף, רכיבים אלקטרונים ורכיבים אופטיים. המחקר העצום שנעשה הן בעולם המדע וכיום גם בתעשייה מנסה לנצל את התכונות המיוחדות של חומרים אלה (קיימים אלפי חומרים ננומטרים שונים) לטובת האדם והאנושות. יחד עם זאת, אנשי המדע מוצאים עצמם לא פעם מתקשים להסביר את מושג עולם הננו לציבור הרחב.

צוות ננוארט: תרצה לביא, מיכל מור, אייל עזרי, פרופ' דני פורת.

אודות הפרוייקטים

 

קראו פחות
סינפסות בסטודיו

סינפסות בסטודיו

סינמטק ירושלים

קרא עוד

אוצרות: מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח
תאריך פתיחה: מרץ, 2016 | תאריך סגירה: אפריל, 2016

המוח הוא איבר פלסטי אשר משתנה תדיר כתוצאה מהיװצרות קשרים (סינפסות) חדשים בין התאים המרכיבים אותו. סינפסות אלה, הנספרות במיליארדים רבים, הן מרכיבים גמישים ודינמײם ביותר. יצירתיות, המונעת מדמיון ומחשבה, היא, תהליך בו נוצרות סינפסות חדשות במוחו של האדם, אשר משנות את דפוס הפעילות המוחית. פעילות חדשה שכזו משקפת רעיון או דימױ חדש בתוך מוחנו.
התבוננות באמנות משרתת גם היא את האפשרות לגלות ולהרחיב את היכולת הפוטנציאלית והמשתנה של המוח, בכך שהיא מעוררת "מצבי מוח" חדשים, אשר אינם נחװים במציאות היומיומית. במובן זה, חוקר המוח והאמן המפעיל את מוח הצופים באופן חדש, שלובים באופן הדוק זה בזה.
מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית, החורט על דגלו את שיתוף הפעולה הרב תחומי, הגה את רעיון התערוכה המשלבת אמנים ומחקרים חדשים בתחום מדעי המוח. במהלך שנת 2015 חברה לחוקרי המרכז קבוצת אמנים צעירה לתהליך של יצירה משותפת. המפגשים היו זירה לשיח מפרה שהעלה שאלות שהעסיקו את האמנים בתהליך היצירה: מה הופך אותנו ליצירתײם? האם קײם דמיון בין עולמו של החוקר לזה של האמן? וכיצד מצליח האמן לײצר את הדימױ המבוקש? הקשר שנרקם בין האמנים והחוקרים הניב את התערוכה "בין-סינפסות: דיאלוג במרחבי מדעי המוח והאמנות" המוצגת כעת בבית האמנים בירושלים.
אוצרת התערוכה, מיכל מור, מציעה הצצה אל תוך חדרי הסטודיו של האמנים, המקום בו יצירתם מתגלה ומעובדת. במשיכת מכחול, בהקלדה על מקלדת המחשב או בלחיצה על כפתור המצלמה, כל אחד מהאמנים מציע את הפרשנות האישית שלו לשילוב בין מדע ואמנות.
הקהל מוזמן להציץ לעבודה שנעשתה מאחורי הקלעים וכן לבקר בתערוכה המוצגת כעת בבית האמנים בירושלים.

קראו פחות
פרויקט NanoArt 2015

פרויקט NanoArt 2015

אמנות וננו באוניברסיטה העברית

קרא עוד

אוצרות: מיכל מור, רובי אדלמן

תאריך פתיחה: 28 דצמבר, 2015 | תאריך סגירה: 28 דצמבר, 2015

אמנות ומדע הם תחומי דעת ויצירה שלהם חפיפה רבה. קמפוס אדמונד י. ספרא של האוניברסיטה העברית בירושלים מצוי למעשה במרכזו של מתחם ייחודי ברמה ארצית, שבו מצויים מוזיאון ישראל, מוזיאון ארצות המקרא, מוזיאון המדע והגן הבוטני. בעתיד הלא רחוק הקמפוס ישתלב בשדרת המוזיאונים הלאומית. מכאן, שאזור גבעת רם במובנו הרחב הוא המקום שבו אמנות ומדע נפגשים ברמה העירונית והארצית.
לפני כשנה הושק מיזם משותף בין המרכז לננומדע ולננוטכנולוגיה, הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע של האוניברסיטה העברית, ועיריית ירושלים בשילוב קבוצות מתחומי אמנויות הבמה והאמנויות הפלסטיות הירושלמיות, מרכז מחול שלם, הזירה הבין תחומית ומעמותה.
מיזם זה מטרתו לחבר בין חוקרים העוסקים במדע הננו לבין אמנים ממוסדות תרבות ירושלמיים שניסו לפצח איתם את המושג ננו ולהציגו בשפה אמנותית מדעית. במשך שנה שלמה שיתפו פעולה החוקרים והאמנים בניסיון לתרגם איש את שדהו של השני.
לדברי פרופ' דני פורת, "היציאה שלנו כחוקרים אל מחוץ לגבולות הקמפוס ומחוץ לגבולות של עצמנו כחוקרים, הוכיחה עצמה כמוצלחת ביותר. האמנים השפיעו על הדרך שבה אנו רואים את עולמנו ואת מחקרנו, ולייצר סביבו אומנות של ממש. אני חושב שהקשר בין הצדדים היה מפרה ביותר ופרץ את המחסום שיתכן והיה בין התחומים הרחוקים כל כך זה מזה".

לדברי אייל עזרי, סגן מנהל אגף התרבות בעירית ירושלים ואחד המובילים של הפרוייקט, " עירית ירושלים רואה בפרויקט זה את כל המרכיבים של פרויקט מוצלח, שיתוף פעולה בין מוסדות שונים, מצוינות, קידום מדע ואמנות, קידום קבוצות אמנים ושיתוף התושבים".

המרכז לננו-מדע וננו-טכנולוגיה באוניברסיטה העברית הינו מרכז של הצטיינות מדעית וטכנולוגית. המרכז יוצר תשתית רחבה ורב-תחומית המפגישה בין חוקרים ממגוון תחומי מקור ומאחד אותם בחקר התופעות הייחודיות שמתרחשות בתחום הננומטרי, בו תכונות החומר משתנות והגבולות הבין-תחומיים המסורתיים מיטשטשים. המרכז רואה בשילוב של אמנות ומדע כאחת הדרכים להמשיך את שיתופי הפעולה גם מחוץ לכותלי המוסד ולהתחבר אל עולם האמנות על מנת ליצור.
האמנים שמעו סדרה של הרצאות מפי חוקרי המרכז על התכונות הפיסיקליות והכימיות השונות של חומרים ננומטריים, אשר הופכים אותם לאטרקטיביים במיוחד בהרבה מאד יישומים כמו: חיישנים זעירים, נשאים לתרופות בתוך הגוף, רכיבים אלקטרונים ורכיבים אופטיים. המחקר העצום שנעשה הן בעולם המדע וכיום גם בתעשייה מנסה לנצל את התכונות המיוחדות של חומרים אלה (קיימים אלפי חומרים ננומטרים שונים) לטובת האדם והאנושות. יחד עם זאת, אנשי המדע מוצאים עצמם לא פעם מתקשים להסביר את מושג עולם הננו לציבור הרחב.
אוצרת האוניברסיטה והפרויקט מיכל מור מציינת כי "המחשבה הייתה לחבר בין אמנים שיש להם קשר לתחום המדע לבין החוקרים. רצינו לתת משמעות לעולם הננו באמצעות האמנות וכך להנגיש תחום מחקר מדעי זה לקהל הרחב. החזון שלנו הוא לייצר שפה חדשה – "ננואומנותית". במהלך השנה הראשונה ניסחו המשתתפים ייצוג ויזואלי מדעי משותף ראשון אשר יהווה בסיס ליצירת אומנות שלמה מתחומי המחול, אומנויות פלסטיות ותיאטרון ב-2016". 


בין היצירות שהוצגו בערב שהתקיים בקמפוס אדמונד '. ספרא בחודש דצמבר היו:
"אישקט" - עבודת מחול ווידאו - ד"ר עפרה בני ועפרה קרש בלומן, מעין ליבמן שרון, יערה ניראל, מיכל אגסי ולורה קירשנבאום
אחד המחקרים של ד"ר בני עוסק באנגיוזה שהיא תהליך של יצירת כלי דם מואץ המתרחש בגידולים סרטניים. בשימוש בשיטות ננוטכנולוגיות ניתן לנצל "פגמים" שקיימים בכלי הדם הסרטניים ולייצר ננו חלקיקים נשאי תרופות. יצירת המחול שנעשתה שואבת השראה מהתהליכים הדינאמיים והקינטיים שמאפיינים את הגידול הסרטני, מתנועת החלקיקים הננומטרים והדיפוזיה שלהם אל תוך התא הסרטני, מהצורניות המשתנה של התאים והחללים הנוצרים ביניהם ומהאינטראקציה הנוצרת על ידי הננו חלקיקים.  את הננו חלקיקים לא ניתן לראות בצורה ישירה. 'נעלם' זה מופיע בתוך העבודה תוך שימוש בהקרנת וידאו על הרקדניות ויצירת חללים חדשים הנוצרים ומשתנים בהשפעת התנועה שבין הרקדניות והתוכן המוקרן, ויוצר דימוי חדש. 

"תפיסת שמאל וימין: תמונות ראי ממולקולות ועד למייצבים כוריאוגרפיים" - פרופ' דוד אבניר ועידו בטש.
בעולם הכימיה והביולוגיה קיימות מולקולות שיכולות להופיע כשמאליות, או כתמונת הראי שלהן - ימניות. האבחנה בין שתי האופציות קריטית לכל תופעות החיים ברמה המולקולארית. האם היא גם חשובה בכוריאוגרפיה? האם העמדת מיצב כוריאוגרפי מסוים, לעומת העמדת תמונת הראי של אותו מיצב משפיעה על התפיסה האסתטית של המחול? האם היא משפיעה על התמודדות הרקדן עם הביצוע? מחקרים בפסיכולוגיה של תפיסה אסתטית מרמזים שאכן, תפישת שמאל לעומת ימין של אותו עצם, עשויות להיות מאד שונות.
כלים מחקריים מתחום הכימיה, הביולוגיה ומדעי המחשב, ישולבו כדי להתמודד עם שאלה מחקרית זו שהינה חדשה לגמרי בתחום המחול.

"זמן (שם זמני)"  -  פרופ' נדב כ"ץ וצבי סהר. הפרויקט עוסק בניסיון להבין את מושג הזמן, להרגיש אותו, להתערב בו ולנצל אותו. הפרויקט התיאטראלי יתבסס על נושא שלישי המרתק את סהר וכ"ץ - יוספוס פלאביוס, אשר כותב בספריו את עברו - עבור העתיד. כהיסטוריון הוא מבצע בתקופתו ובזמנו 'התערבות בזמן'.
כיצד נתפס הזמן וכיוונו בתקופות השונות? וכיצד משפיעה רוח התקופה על תפיסת הזמן? וכיצד תשפיע תפיסת הזמן המודרנית על מדיום המופע התיאטרלי, אשר רודף תמידית אחרי ייצור התחושה שהכל קורה 'כאן ועכשיו'?

"Terra incognita: משא בארץ לא נודעת" - פרופ' דניאל מנדלר ושמרית מלול.
הרעיון בבסיס העבודה והמחקר הוא הבנת ההשפעה והתגובה של ננו-חומרים על האדם, על תחושותיו, על השתנותו ועל תגובתו הקולית והגופנית בעקבות אינטראקציה עימם. התגובה ההדדית של האדם על החומר היא לא פחות מרתקת ומאפשרת לגלות תכונות חדשות בהתנהגותם של הייצור האנושי והחומר. הפרויקט מבקש לאתר חומרים ננומטרים שבאינטראקציה עם הגוף האנושי יוכלו לייצר תגובה חושית שניתן יהיה לגלות ולפתח דרכה שפה אומנותית ומדעית חדשה. מגע האדם עם המתכת בהתהוותה הוא נקודת ההתחלה...

"מעגל ג'וטו" - ד"ר מיטל רכס , מקס אפשטיין ווסיל סריבני.
הפרויקט עוסק בבניית "מעבדה" למחקר אמנותי שמאפשר הסתכלות פילוסופית חדשה על המושג ננו. ב"מעבדה" הזאת נוצרת מערכת יחסים בין שלושה משתתפים : החוקר, האומן והילדים. המערכת הזאת מאפשרת מפגש בין מדע ואמנות אקדמית ובין אינטואיציות וספונטניות של הילדים. התהליך של המחקר מתבסס על התכתבות ביניהם דרך הדימויים. כאשר הדימוי התחלתי הוא תצלום  ממעבדת הכימיה העוסקת בננו טכנולוגיה.

תודה מיוחדת לתרצה לביא ולילך אורנשטיין

תוכניית האירוע

קראו פחות
iPhasia

iPhasia | מסע בעולמו של איל פלד

איל פלד

קרא עוד

אוצרות: מיכל מור
תאריך פתיחה: מרץ, 2015 | תאריך סגירה: אפריל, 2015

איל פלד, המוכר מתכניתו "מסע עולמי", עבר בשנת 2008 אירוע מוחי קשה שגרם לשיתוק בפלג גופו הימני ולאובדן כושר הדיבור – אפאזיה. הרצון העז להמשיך את מסעותיו למרות מוגבלותו, מצא את ביטויו באמצעות הטלפון החכם – iPhone – שתחת ידו הפך לכלי ביטוי ויזואלי למחשבות הכלואות בתוכו. בעת נסיעה ברכבו צדות עיניו של איל אובייקטים מיוחדים בסביבתם הטבעית. הוא עוצר ומצלם. לעיתים הוא מסובב את הרכב, נוסע הלוך וחזור ובוחן זוויות שונות עד אשר נקבעת הזווית הנכונה לצילום. מוגבלות תנועתו מאלצת אותו לצלם בידו השמאלית מבעד לחלון המכונית. תצלומיו מציגים מגוון רחב של אובייקטים במיקומים שונים ברחבי הארץ. החיבור לעצמים המצולמים, לדבריו, נעשה בשני שלבים: בראשון, צילום העצמים בסביבה הטבעית שלהם, ובשני, התבוננות מושכלת בצילום, המהווה תפיסת אובייקט אישית יותר, הקרובה ללבו. עבודותיו נעות בין הרצון לעוף לנטיעה בקרקע, בין כמיהה לחופש ולעצמאות לבין דחיסות וסגירות.
אפאזיה היא תסמונת הנגרמת בעקבות נזק מוחי, בעיקר שבץ, המתרחש לרוב באזורים מוחיים הממוקמים בהמיספרה השמאלית של המוח ונקראים "אזורי השפה" ("אזור ברוקה" ו"אזור ורניקה") ומשבש את יכולת הדיבור. פגיעה באזור ברוקה נקראת "אפאזיה מוטורית" והיא מתאפיינת בקושי בדיבור רציף. אנשים הסובלים מאפאזיה מוטורית מדברים במשפטים קצרים ומקוטעים ומתקשים למצוא את המילה שבה הם רוצים להשתמש על מנת להביע את עצמם. אנשים אלה מבינים באופן מלא את דבריהם של אנשים אחרים, ועל כן מודעים להפרעה שממנה הם סובלים ופעמים רבות חשים תסכול מכאיב ונמנעים מתקשורת בינאישית מילולית. אפאזיה מוטורית מלווה פעמים רבות בשיתוק או חולשה של הצד הימני של הגוף. פגיעה באזור ורניקה נקראת "אפאזיה סנסורית" והיא מתאפיינת בדיבור שוטף, אך מבולבל וחסר משמעות. באפאזיה זו ישנה פגיעה גם בהבנת שפה ולכן אנשים הסובלים ממנה אינם מודעים לבעיה שלהם. פגיעה בשני אזורי השפה נקראת "אפאזיה גלובלית".
כוחו של המוח טמון בעבודת צוות של קבוצות תאי עצב המרכיבים אותו. כל פעילות מוטורית וקוגניטיבית צומחת מתוך שיתוף פעולה בין תאים רבים באזורים שונים במוח. במרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית נחקר שיתוף פעולה זה מדי יום על-ידי חוקרים מתחומים שונים הפועלים באותו מסדרון: תיאורטיקנים, אנשי מדעי המחשב, פסיכולוגים קוגניטיביים וביולוגים. סינרגטיות יוצאת דופן שכזו מובילה לתובנות חדשות בנושאי התנהגות, כישורים אנושיים, מחלות ופגיעות מוחיות ושיטות חדשניות לשיקום וטיפול באנשים בעלי לקות מוחית. בין הנושאים הרבים הנחקרים במרכז מתבצע גם מחקר על שפה אנושית – ייחודיותה, המבנה שלה ופגיעה בהפקתה והבנתה.

התערוכה הופקה בתמיכתו של מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית.
אוצרת: מיכל מור
הפקה: אלונה שני-נרקיס
איל פלד, יליד ירושלים, קצין חינוך וידיעת הארץ בצבא ואיש טלוויזיה וקולנוע מאז סיום לימודיו האקדמיים, הדריך עשרות טיולים ברחבי העולם במשך שנים רבות. בשנת 1994 יזם ויצר את "מסע עולמי עם איל פלד" ובמסגרת זו מיזג את שתי אהבותיו ומיומנויותיו: טיולים בעולם וטלוויזיה. איל היה התסריטאי, הבמאי, המפיק והמגיש של התכנית בשנים 1994-2007.
באפריל 2008, בעת שנתו, לקה איל באירוע מוחי קשה, שפגע הן ביכולות הדיבור שלו והן ביכולות התנועה וממנו הוא משתקם עד היום.

קטלוג התערוכה
כתבה על התערוכה

קראו פחות
משחק האוּנה

משחק האוּנה

 קריקטוריסטים מאיירים מוח

קרא עוד

אוצרות: מיכל מור
תאריך פתיחה: מרץ, 2014 | תאריך סגירה: אפריל, 2014
 

"על האדם לדעת כי מן המוח, ורק מן המוח, מתעוררים תענוגותינו, שמחתנו וצחוקינו וכן גם עיצבוננו, כאבנו, סבלותינו ודמעותינו, ובמיוחד – באמצעותו אנו חושבים, רואים, שומעים ומבחינים בין רע לטוב ובין נעים לבלתי נעים." (היפוקראטס, המאה ה-5  לפנה"ס).

במוחנו קיימים כעשרה ביליון תאי עצב. כל תא מתקשר באמצעות כ- 10,000 סינפסות (קשרים) לתאים שכנים ברשת העצבית. כך נוצרות במוחנו רשתות עצבים ענפות, שמורכבות ממאות-אלפי תאים הקשורים זה לזה באמצעות סינפסות, אשר מתפקדות כקולקטיב – תזמורת גדולה המייצרת את "המוזיקה העצבית". מוזיקה זו נחקרת באופן יומיומי במרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית. חוקרים מתחומים שונים הפועלים יחדיו – תיאורטיקנים, אנשי מדעי המחשב, פסיכולוגים קוגניטיביים וביולוגים, מנהלים מחקר אינטרדיסציפלינרי יוצא דופן המוביל לתובנות חדשות על היחס שבין "חומר" ל"רוח", על שאלת הרצון החופשי והמודעות ועל שורה של שאלות הקשורות למהות האדם וייחודו בטבע.

במרכז רואים חשיבות רבה בהנגשה של המחקרים לקהל הרחב. כך נוצר שיתוף פעולה יצירתי בין חוקרי המוח וקריקטוריסטים מרחבי הארץ. בשיתוף פרויקט "שפיץ" קובצו העבודות שלפניכם אשר נתנו מבע לנפלאות המוח בנגיעות של דמיון והומור בקו, בצבע וברצף תמונות היוצר סיפור.

תערוכה זו יוצרת דו שיח המחבר בין עולמו של המדען הפועל במסגרת כללים מקובלים של מתודה מדעית, לבין האמן המודרני החופשי, בבחירת נושאים ואופני הייצוג שאליהם הוא חותר ביצירתו. המשותף לשניהם הדמיון, האינטואיציה, החיפוש, ההתנסות, הסיפוק והאכזבה המלווים את מעשה היצירה. דמיון זה הוא שמאפשר את שיתוף הפעולה והדיאלוג המפרה בין המאיירים לבין חוקרי המוח. תקוותנו שפרויקט זה ישמש יסוד להידברות מתמשכת אשר תניב תובנות מעניינות ותהווה השראה ליצירה נוספת – אמנותית ומדעית כאחד.

עורך פרויקט שפיץ: ניסים חזקיהו
הפקה: אלונה נרקיס

התערוכה בתמיכתו של מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח האוניברסיטה העברית

לצפייה בקריקטורות 

קראו פחות
תאריך פתיחה: 2014

ננו אמנות

תאריך פתיחה: 2014

קרא עוד

 מקור המושג ננו מהמילה היוונית "Nanos" (או בלטינית "Nanus") שפירושה ננס, ננומדע וננוטכנולוגיה הם תחומי מדע העוסקים בייצור והרכבה של אובייקטים קטנטנים שהם בערך 100,000 פעמים קטנים יותר מעובי שערת אדם. ננומדע עוסק בבניית בלוקים של חומר כפלטפורמה ליצירת חומרים חדשים ושימושיהם על ידי התאמת תכונות החומר ברמה אטומית ומולקולארית. ננוטכנולוגיה היא הכוח המניע המרכזי לפיתוח התעשייתי והכלכלי במאה ה-21. מהפכה זו מספקת פתרונות ממשיים לאתגרים המרכזיים של עולמנו ולשיפור איכות חיינו במגוון תחומים: אנרגיה, תקשורת, מחשוב, אלקטרוניקה, בריאות ,חקלאות ,חומרים חדשים, בטחון, בטיחות ואיכות הסביבה.

המרכז לננו-מדע ולננוטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית הוא מרכז תוסס של מחקר פורץ גבולות המקדם מצוינות מדעית ומסחורה. פירות המחקר של חברי המרכז מהווים תרומה חשובה להתמודדות עם האתגרים המרכזיים של האנושות בכל תחומי החיים. המרכז הוא אבן פינה באוניברסיטה הנמנית עם האוניברסיטאות הטובות בעולם. חוקרי המרכז והאוניברסיטה ניצבים בחזית המחקר העולמי והישגיהם מהווים מקור לגאווה.
אמנות הננו מציגה נופים הבנויים מאטומים ומולקולות, מבנים שנוצרו כתוצאה מעיבוד של חומרים שונים ברמה מולקולרית ואטומית תוך שימוש בתהליכים כימים ופיסיקליים ובציוד הגדלה מתקדם ביותר.
היצירות שהוצגו בתערוכה נעשו ע"י סטודנטים חברי המרכז לננו-מדע ולננוטכנולוגיה. היצירות המיניאטוריות צולמו באמצעות מיקרוסקופים אלקטרונים ואטומיים, הוגדלו והודפסו על נייר.

התערוכה בשיתוף הרשות לקהילה ונוער והמרכז לננומדע ולננוטכנולוגיה

תודה מיוחדת למיכל מור ומירית אפי

לצפייה בעבודות

קראו פחות
דיוקן עצמי עכשווי

דיוקן עצמי עכשווי

פאולה קראון

קרא עוד
תערוכה ויזואלית
תאריך פתיחה: 2013

"עבודתי היא כמו לצייר בכלים טכנולוגיים" - פאולה קראון

דיוקן עצמי הוא נפוץ בתולדות האמנות, ולרוב כרוך בהתבוננות במראה, כדי ללכוד את פני השטח אשר מועבר באופן סלקטיבי.  אם איתרע מזלו, חייו הפנימיים של האמן ינצנצו מבעד לקווי דמותו החיצונית. השקפתו ודעותיו של האמן ניכרות לרוב בעבודותיו, ועל כך יש להוסיף גם את פרשנות המתבונן.

עבודתה של קראון מושרשת בכאבי ראש חזקים מהם סבלה עוד בילודתה. על גבי מסכים קעורים היא מציגה אנימציות מבוססות תצלומי דימות  (MRI) של נופי מוחה – נוף פנימי. מבט אינטימי על הטופולוגיה האישית של האמנית, החושפת את עצמה מבפנים החוצה. דימויים מופשטים בקנה מידה גדול נראים כמו עולמות שמימיים של נופי כוכבים מהם האנושות התפתחה. התבוננות קרובה/עמוקה אל אותם דימויים חושפת את פעילות המוח של האמנית, המתועדת באמצעות ה-MRI. האנימציה מלווה במנגינת כינור מרגיעה שהולחנה במיוחד ליצירה זו, כפרשנות מוזיקלית לפעילות מוחה של האמנית ומחליפה את הרעש הפטישי של מכונת ה- MRI. למעשה, תוכנת מחשב הסבה את גלי פעילות המוח לגלי צליל. המוזיקה משתנה בהתאם לדימות המוחי שמוצג.

כפי שקראון מתארת, "אני רואה בהן צורות מופשטות וטופולוגיות שיכולות להיות מזעריים או ענקים כאחד". למרות שנופים לוכדים אלה מושכים את תשומת לבה, והאמנית חוקרת טופולוגיות ומפות, אין בעבודותיה סיפוריות או סמליות. הצורות הן שמעניינות אותה. עבודתה היא "רק קשר בין מה שקורה בגופנו לבין מה שקורה בעולם הגדול יותר".

קראו פחות
עקבות

עקבות

גיא רייביץ

קרא עוד

אוצרות: מיכל מור,ד"ר נורית שטדלר | עיצוב: רון יוסף, עדי זפרן וייסלר

תאריך פתיחה: פברואר, 2011 | תאריך סגירה: 2015

תערוכה זו מבוססת על שנה של מחקר משותף במסגרת הקורס "דת, טקס ומיתוס" (2010-2011) במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה. בראשית הקורס הוצגו בפני התלמידים תמונות שצולמו בשנים האחרונות בזירות שונות של טקסים, תפילה ועלייה לרגל במקומות קדושים בעבור מאמינים מוסלמים, נוצרים ויהודים. את התמונות צילם גיא רייביץ והן מבטאות את תפישתו האומנותית –בתור צַלָּם הנוכח בזירות השונות שחקרנו אותן. כל משתתף בקורס בחר תמונה אחת מהאוסף ובהשראתה יצא  למחקר אתנוגרפי וטקסטואלי לאורך השנה. מחקרי הסטודנטים נערכו בזירות שונות, כגון: תפילת יום השישי הגדול בעיר העתיקה, טקסי כפרות בבני ברק, טקסי שטיפת הרגליים בכנסיית הקבר, טקסים בקבר הבאבא סאלי בנתיבות, תפילות בקבר רחל אמנו, תחינות בקבר הרש"ש בהר הזיתים ועוד.
תהליך העבודה כלל: תצפיות, צילום, שיחות בלתי פורמאליות, ראיונות, איסוף של טקסטים היסטוריים ומודרניים העוסקים במקום הקדוש, קטעי עיתונות וספרי מסעות של עולים לרגל. בניתוח הזירות השונות השתמשו התלמידים במושגים מתוך הדיון האנתרופולוגי הקלאסי, כגון: טוטמיזם, אנימיזם, מאגיה, טאבו, מיתוס, טקס, שמניזם וכדומה. התמונות ועבודות התלמידים היו תשתית לדיון על אודות מקומה של הדת בחיי היום-יום בישראל.
התערוכה הוקמה הודות ליוזמתן הברוכה של תלמידות הקורס "פורום תלמידי המוסמך": טלי דקס, נועה ברג, דקלה עטר והילה יונגר בתור חלק מחובות הקורס בהדרכתה של ד"ר מיכל פרנקל ובתמיכתה של המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה.

ייעוץ אקדמי: ד"ר נורית שטדלר (כיום פרופ')

קראו פחות