• סיפורו של טבע
  • 20170316_125710.jpg
  • 20170316_125834.jpg
  • משמרים את סיפורו של הטבע
  • משמרים את סיפורו של הטבע

אדמונד י׳ ספרא בגבעת רם
בניין לובין

אוצרות: מיכל מור, ד"ר אפרת גביש-רגב | עיצוב: דני הוכברג, סוניה אוליטסקי

תאריך פתיחה: אפריל, 2017

אוספי הטבע הלאומיים של האוניברסיטה העברית בירושלים מאפשרים לנו ללמוד על עולם החי והצומח ועל המסלע של ארץ ישראל ואגן הים התיכון. אוספי הטבע הלאומיים הינם חלק בלתי נפרד ממורשתה של המדינה והחברה. האוצרות הלאומיים המופקדים באוספים מתעדים את הסובב אותנו החל מעידנים גיאולוגיים קדומים ועד ימינו ומייצגים את השונות בזמן ובמרחב עבור כל מין (Species). האוספים מהווים מאגר זמין ואמין להשוואה ולחקר השינויים המתחוללים כל הזמן בחי ובצומח של סביבתנו. המידע הנאצר באוספים הוא ייחודי ובעל חשיבות רבה לחקר מינים שנכחדו, לפיתוח תכניות לשמירת טבע ולהתקדמות בחקלאות וברפואה. באמצעות אוספים השוואתיים, בדיקות דנ”א שמקורן בפריטים מן האוספים ושימוש בטכנולוגיות מודרניות אחרות, חוקרי הטבע מזהים מינים וקובעים את השונות (למשל מורפולוגית וגנטית) בתוך המין ובין מינים קרובים. בעת תיאור של מין חדש למדע בוחר החוקר פרט אחד המייצג את תכונות המין ונושא את שמו, פרט זה נקרא אב-טיפוס. מעבר לקיר זה תוכלו להתחקות אחר עבודתו של חוקר הטבע והאבולוציה, לראות פריטים נבחרים ולהתנסות בעבודת הטקסונום - החוקר העוסק בתיאור ומיון מינים.

ייעוץ אקדמי: צוות אוספי הטבע הלאומיים
האוניברסיטה העברית בירושלים

הפקה: אורנה בר

אתר אוספי הטבע הלאומיים

אולי גם יעניין אותך

אוסף יובילר

אוסף יובילר

הר הצופים
הספרייה המרכזית

קרא עוד

אוצרות: אהובה פסוב-ויטמן  |  עיצוב: תלמה לוין, דדוליין
תאריך פתיחה: 2006

האוסף של לובה ומרק יובילר הוא פרי מלאכת איסוף שנמשכה על פני עשורים רבים ועל פני ארצות רבות. האוסף נוצר על ידי אנשים שאהבו אמנות יהודית על כל היבטיה: אמנות ששמשה בבית הכנסת ובבית, בשבתות ובחגים. בראש מעיינם של היובילרים היה להעשיר את האוסף במגוון רחב ככל האפשר של סגנונות ומארצות מוצא שונות. בעת תרומתם את האוסף לאוניברסיטה העברית, הזוג יובילר בקשו להעמידו בכניסה לספריה המרכזית, כתצוגת קבע. הם בקשו בתרומה זו שכל הבאים בשערי הספרייה יחוו את העושר הוויזואלי של המסורת היהודית ויעמיקו את קרבתם למסורת זו.

קראו פחות
בינה גבירץ שטקליס

בינה גבירץ שטקליס | מאיירת ספרות הילדים הציונית בארץ ישראל

הר הצופים
במסדרון מחוץ לבית הספר לחינוך

קרא עוד

בינה גבירץ שטקליס

אוצרות: מיכל מור | עיצוב: רוני וידידיה בלונדר

תאריך פתיחה: 2014

פינה זו מוקדשת לאיוריה פורצי הדרך של בינה גבירץ שטקליס, שנולדה ב-1913 בגורליציה פולין וגדלה בדיסלדורף גרמניה, שם למדה רישום פחם בסגנון קלאסי. בשנת 1935 עלתה ארצה עם הוריה ואחותה והתגוררה בירושלים. בתחילת דרכה איירה אגדות עם וספרות מתורגמת בסגנון מאופק ואירופאי. לאחר נישואיה בשנת 1939 לפרופ' משה שטקליס, חוקר וראש המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, התפתח סגנונה לתכנים מקומיים ויצירתה נקשרה להווי ולתרבות הארץ ישראלית.
התפתחויות טכנולוגיות בתחום הדפוס והמחשב הובילו למפנה סגנוני ביצירתה. מפשטות לתחכום, מקונצנזוס חברתי לביקורת ושבירת מוסכמות, מצניעות חזותית לעושר ויזואלי ולמגוון טכניקות.
למעלה מ-300 ספרים איירה האמנית בין המפורסמים שבהם סדרת הלימוד "אלפוני", "על הארנבת" מאת חיים נחמן ביאליק, "אצו רצו גמדים" מאת מרים ילן שטקליס, "סיפורים לרמה" מאת ימימה טשרנוביץ, "כה עשו חכמנו" מאת יוכבד סגל ו"שלום לך אורחת" מאת רבקה אליצור. כמו כן הייתה מאיירת קבועה לחגי ישראל בסדרות של "לוחות השנה לילד" וב"צופה לילדים". איוריה היו לה לילדים.
הפינה מציגה מקבץ מאיוריה בנושאי ציונות והתיישבות, שואה ועליה, מלחמות ישראל  וגיבורי התנ"ך, המתארים מציאות לצד עולם פנטסטי. אלה מהלכים כקסם על הצופה הילד והמבוגר ומהווים חלק בלתי נפרד מהזיכרון הקולקטיבי של ילדות ישראלית.
בשנת 2008 הלכה לעולמה בגיל תשעים וחמש בירושלים.

יעוץ אקדמי: עופרה צוקר בהרב

קראו פחות
טקס הפתיחה

90 שנה לטקס הפתיחה | שלטי המועצה לשימור אתרים

הר הצופים
ברחבי הקמפוס (ראו מפה בתמונות)

קרא עוד

אוצרות: מיכל מור, ד"ר אסף זלצר

תאריך פתיחה: אפריל, 2015

 

כמו המחאה החברתית בקיץ 2011, נבנתה תערוכה זו: דמות אחר דמות, אוהל אחר אוהל, מגיחים ובונים את המרחב, ממלאים אותו. במציאות היום-יומית האוהלים פורקו אך אינם עוד אירוע חולף. 'אוהל מועד', מקום משכן ה' בתקופת הנדודים של בני ישראל במדבר, הוסב ל'מועד אוהל'. מועד אוהל מסמל זמן של קריאת תיגר על המוסכמות החברתיות בארץ וניצנים של בגרות בדור צעיר המבקש לעצב את עתידו, נוקט עמדה ומקים אוהל.
עיר האוהלים, המיצב הגדול שהתהווה במדינה מקבל את ביטויו באמצעות זוג יוצרים, עידו ברונו ויעל רובין. המחאה הווירטואלית לבשה מציאות, תקעה יתד בשדרה, הגיעה לרחובות הערים ופשטה במדינה כולה. כמו אבן שנזרקת למים ויוצרת גלים, כך יצר עידו במיצב המעברה שלו את ההקשר ההיסטורי אל ימינו. אוהלי המעברה שלו נכנסו לכל בית, וההצבה המאורגנת שלהם מזכירה את יישובי העולים בעיר הלבנה של ראשית הציונות. עידו מפזר את האוהלים ומפנה מקום לפעילי המחאה בעבודתה של יעל. יעל יוצרת קולות אחרים, צבעוניים ססגוניים, מחברת ערים, אנשים ומקומות לקבוצה אחת.
שלא מדעת, המחאה כמוה כיצירתו האמנותית של מיכה אולמן הניצבת בשדרות רוטשילד: יסוד. הפסל מסוף שנות השמונים מציג תכנית מתאר של בית של ארבעה חדרים יצוק בבטון ושקוע באדמה. מִתאר לבנייה חדשה? חשיפה ארכאולוגית של עולם שהיה? כוחה של העבודה, כמו גם המחאה, ניזון מן המתח הזה בין כיסוי לגילוי ובין ישן לחדש.

עריכת לשון: אסתר טל
הפקה גרפית: קצת אחרת
התערוכה התאפשרה בזכות סיועה של הנהלת האוניברסיטה

חוברת התערוכה

קראו פחות