הדר סייפן

שהות אמנית במקלט ציבורי, 2014

תרומת קרן לוסי רוזנבאום לצילום עכשווי לאוניברסיטה העברית בירושלים

מידות: 60X60

Hadar Saifan, Public shelters Residency

 

בשעת ירי מבודדות אוכלוסיות שלמות אל תוך מקלטים ציבוריים. חללי המקלטים מעוצבים לנוחיות בסיסית ע"י רכזי הביטחון השוטף של היישובים ועוברים שינוי אימפולסיבי עם כניסתם של שוהים עם תודעה זמנית. ההימצאות בתת הקרקע למשך לא ידוע מזמנת שעמום, בטלה, חרדה, צפיפות, משחק, אינטימיות חברתית והתבצרות מנטאלית. בתוך אותו חיכיון נותרות הקהילות במרחב שמתקיים מחוץ לזמן.
עבודות הסדרה מבקשות להגיב לפורמליזם המִיגוּנִי: סדר, ארגון, נוקשות, איפוק, צמצום ורמת שליטה מקסימאלית, הופכים בסיס להשתטות ולהסחת דעת מן הקונקרטי, תוך ניסיון להצביע על אסתטיקות זמניות ובלתי פונקציונאליות במרחב הסגפני. המקלט הציבורי הופך לסטודיו לצילום ולפיסול ארעי, בשהייה אקטיבית כשהות-אמן. 

הדר סייפן גדלה בדפנה שבגבול הצפון, מרחק 10 דקות הליכה מלבנון. במהלך כל ילדותה חוותה אירועי חירום תדירים יחד עם קהילתה ושהתה ימים ושבועות ארוכים במקלטים ציבוריים מתחת לאדמה. גם כיום מתגוררת סייפן בקו העימות בצפון ומגיבה לאירועי המלחמה בזמן אמת באמצעות המצלמה.